Over de robot docent

Het basisonderwijs staat voor grote uitdagingen, zoals: een toename van diversiteit in de klas, (te) grote klassen, een oplopend lerarentekort en leerachterstanden door de recente COVID19 lockdowns. Onderwijs technologie kan leerkrachten helpen om deze uitdagingen het hoofd te bieden en daarbij kinderen ondersteunen in hun leerproces.

Een sociale robot is een veelbelovende nieuwe technologie die mogelijke oplossingen kan bieden voor de bovengenoemde uitdagingen. Een robot wordt nooit moe, vindt het niet erg om iets voor de zoveelste keer uit te leggen, oordeelt niet en heeft eindeloos geduld. Maar, hoe zetten we robots op een verantwoorde manier in? Wat zijn de gevolgen voor het menselijk contact, de privacy van kinderen, de autonomie van de leraar, en welke kinderen krijgen toegang tot deze nieuwe technologie?

Op deze website leest u meer over de inzet van robot docenten in het onderwijs en hoe deze robots op een verantwoorde manier ingezet kunnen worden. We doen onderzoek naar de inzet van robots, hun effectiviteit, de meningen van belanghebbenden. Naast wetenschappelijke publicaties maken we  blogs, vlogs en podcast.